Rowerem przez Wrocław

Wrocław uważany jest za najbardziej przyjazne rowerom miasto w Polsce. Dla rowerzystów istotnym aspektem będzie działający tu system wynajmu rowerów, dzięki któremu miejska turystyka rowerowa staje się niezwykle przyjemnym spędzaniem czasu i ciekawym sposobem na poznanie najważniejszych i najciekawszych obiektów stolicy Dolnego Śląska. My polecamy szlak architektury. Długość trasy to około 3km, a przebiega ona przez:

ul. Purkyniego – most Grunwaldzki – ul. Wybrzeże Wyspiańskiego -most Zwierzyniecki – ul. Wystawowa – Hala Stutecia (Ludowa)- Park Szczytnicki – ul. Dembowskiego -ul. Partyzantów- ul. Kosynierów Gdyńskich – ul. Godebskiego – Stadion Olimpijski -u l. Paderewskiego – ul. Kopernika – most Szczytnicki – pl. Grunwaldzki – Rondo Reagana – ul. M.Curie-5kłodowskiej -ul. Ładna – ul.Benedyktyńska – ul. Wyszyńskiego – ul.Kominka – ul. Katedralna – most Tumski – bulwar Włostowica na Wyspie Piasek – most Piaskowy – ul. Bulwar Dunikowskiego.

Startujemy spod budynku Muzeum Narodowego i mijamy dawny biurowy budynek rządowy – to typowy przedstawiciel nazistowskiej architektury, masywnej i monumentalnej. W założeniach miał być dużo bardziej reprezentacyjny, dotknęły go jednak wojenne cięcia kosztów i ograniczenia surowcowe. Dalej znajduje się Poczta Główna- ekspresjonistyczny budynek, jeden z pierwszych wrocławskich wieżowców (wieża ma wysokość 43 m).

Charakterystycznym, wiszącym mostem Grunwaldzkim dostajemy się na Wybrzeże Wyspiańskiego, gdzie znajduje się Kampus Politechniki Wrocławskiej. Jedziemy mostem Zwierzynieckim, wjeżdżamy w ul. Wróblewskiego i mijamy Halę Stulecia i Pergolę. Obiekty te zostały zaprojektowane przez zespół architektów pod kierownictwem radcy budowlanego Maxa Berga. Monumentalna żelbetowa hala ma kopułę o średnicy 62 metrów. Konstrukcja Berga jak na owe czasy była absolutnie nowatorska. To jedna z najcenniejszych budowli Wrocławia – została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W dalszej części trasy, jadąc wzdłuż ul. Dembowskiego, napotkamy kolejne interesujące budynki, m.in. dom jednorodzinny projektu Efrenbergera oraz osiedle Sępolno. Projekt osiedla nawiązywał do modnej w końcu XIX wieku koncepcji ?miast-ogrodów” Ebenezera Howarda i zgodny był ze stworzoną przez Maxa Berga koncepcją rozwoju urbanistycznego wrocławia – miało to być osiedle satelitarne, w pełni funkcjonalne-z rozwiniętą lokalną architekturą (sklepy, szkoła, kościoły), otoczone zielenią. Zwraca uwagę plan osiedla, zrealizowany w formie czarnego śląskiego orła. Tak dojeżdżamy do Stadionu Olimpijskiego, a następnie do Parku Szczytnickiego, największego i najstarszego wrocławskiego parku. Przejeżdżamy przez most i znajdujemy się na placu Grunwaldzkim. Przy placu znajduje się osiedle mieszkaniowe zwane Manhattanem -to awangardowe budynki, o niecodziennej formie, mianowane, od kształtu opraw okiennych, „sedesowcami”.

Jadąc dalej, trafiamy na Ostrów Tumski z Katedrą św. Jana Chrzciciela.To jeden z najstarszych, najcenniejszych wrocławskich zabytków. Głowa patrona katedry, św. Jana Chrzciciela,jest jednym z pięciu elementów wrocławskiego herbu. Następnie podążamy na wyspę Piasek, gdzie znajduje się największy Kościół Wrocławia, pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Z wyspy zjeżdżamy na malowniczy nadrzeczny bulwar z przepiękną panoramą Ostrowa Tumskiego i prawobrzeżnej części Wrocławia, nazwany imieniem profesora i kierownika katedry rzeźby na wrocławskiej PWSSP Xawerego Dunikowskiego. Możemy dojechać nim aż do Zatoki Gondol.Przed wojną mieściła się tu wypożyczalnia gondoli. Dzisiaj można tu wypożyczać kajaki.